Planering 2018/2019

Planering 2018/2019

Inläggav Magnus » mån aug 27, 2018 7:51 pm

Snart drar terminen igång på allvar (3/9 med första långsvärdsträningen 5/9). Den här gången kommer nybörjarpassen i långsvärd se litet annorlunda ut än de gjort de senaste åren. Till att börja med kommer vi ha nybörjarintag även i vår. Istället för att gå igenom Ringeck (efter att ha gått igenom de absoluta grunderna) kommer vi börja bägge terminerna med att gå igenom grunder och sen kommer vi fokusera på några specifika tekniker som är viktiga för förståelsen för systemet/traditionen. Det kommer vara olika tekniker under hösten och våren. Efter att ha gått de två grundkursterminerna (det spelar ingen roll i vilken ordning) är man välkommen till fortsättargruppen - förutsatt att man har tillräcklig kunskap för att kunna tillgodogöra sig den träningen utan att få speciella instruktioner. Vi ser gärna att man också har tillräcklig utrustning för åtminstone lättare sparring och dynamiska övningar, men det är inget strikt krav. Det är inte heller något konstigt att gå fler än två "nybörjarterminer" innan man går över till fortsättargruppen eller att ibland hoppa över till nybörjargruppen om man känner att fortsättargruppen är för avancerad.

Forsättargruppen kommer, som tidigare, repetera Ringeck (med viss komplettering från pseudo-Peter von Danzig och Nuremberg Hausbuch (Ms 3227a)) med textläsning etc. Mitt mål är också att alla i fortsättargruppen ska välja en teknik/färdighet att fokusera extra på och jag kommer också välja en. Sen kommer vi tillsammans försöka jobba med det - naturligtvis blir det till stor del ett eget ansvar att faktiskt tänka på det - inte bara under sparring utan även under teknikövningar etc där det är tillämpbart.

Till nybörjarkursen kommer jag i år behöva assisterande tränare. Planen är att det kommer vara två assisterande tränare per pass och min tanke är att man hjälper till med passen under två veckor och sen roterar tränarpar. Jag kommer försöka hålla i genomgångarna tillsammans med en av hjälptränarna (i taget), nämna några saker att tänka extra på under övningen och sen låta tränarna hålla i övningen och jag kommer fokusera i huvudsak på fortsättargruppen. Min tanke är att jag planerar passen, men om de assisterande tränarna har något speciellt de vill göra eller vill planera på egen hand (eller utifrån några förslag från mig) så kommer det också vara möjligt. Jag skulle alltså vilja veta vilka som skulle vilja vara assisterande tränare under året. Man bör ha gått på de flesta passen under åtminstone ett år (eller ha motsvarande kunskap) och känna att man kan korrigera vanliga misstag och demonstrera de mer grundläggande momenten.
Användarvisningsbild
Magnus

Återgå till Långsvärd