Sidesword enligt Manciolino

Inkluderar även kombinationer med t.ex. dolk eller bucklare.

Sidesword enligt Manciolino

Inläggav Erik Sundberg » mån dec 04, 2017 12:42 pm

Jag tänkte att jag ska samla de sammanfattningar av passen jag också lägger ut på Facebook här, så blir de lite beständiga. De kommer läggas som kommentarer i den här tråden, och därmed kommer jag ta bort alla andra kommentarer som eventuellt skrivs i tråden.
Kassör UHFS
Användarvisningsbild
Erik Sundberg

Re: Sidesword enligt Manciolino

Inläggav Erik Sundberg » mån dec 04, 2017 12:44 pm

Pass 1

Vi inledde första fasen av inlärningen, att förstå terminologin. Då målet är att vi ska kunna utföra fäktningen på det sätt som manualerna beskriver, noggrant och precist och utan att visa tvekan eller rädsla i rörelsemönstret, så ska vi också träna det på det sätt Marozzo och Manciolino beskriver. Alltså ska vi utföra deras Assalti innan vi tar oss an friare fäktning och Stretto-fäktning (dvs binden). För att kunna göra Assalti måste vi förstå texten. Så terminologin.

Vi tränade attackernas namn samt Guardia Alta, den höga garden. Det blev några av anfallen därifrån. Det finns fler, men de återkommer vi till senare. Som en bonus nämndes garden Sopra il Braccio, överarms garden
Kassör UHFS
Användarvisningsbild
Erik Sundberg

Re: Sidesword enligt Manciolino

Inläggav Erik Sundberg » mån dec 04, 2017 12:48 pm

Pass 2

Först diskuterade vi Tempo, vilket bygger vidare på det allmänna förhållningssättet man skall ha vid fäktning enligt de Bolognesiska mästarna. En fäktare kan enbart anfalla när motståndaren är driven till att reagera, så från början skall du planera din fäktning så du vet att du kommer styra händelseförloppet. Till slug hamnar du i ett av de Tempi som ger dig möjlighet att anfalla. Allt annat beteende leder till dubbelträff, och det är skamligt.

Sedan tränade vi Guardia di Testa, huvudgarden, och de anfall som kan komma från den. Vi hann även med att titta på någon kontring till sådana anfall.
Kassör UHFS
Användarvisningsbild
Erik Sundberg

Återgå till Enhandssvärd